I juli 1927 öppnades bomässan Weißenhofsiedlung i den sydtyska staden Stuttgart. Utställningen var den första av sitt slag som samlade den nya generationens funktionalistiska arkitekter och var en uppvisning i ny och modern byggstil. Den modernistiska ”staden” skulle bli bland de mest inflytelserika bebyggelserna i ny tid och har satt sin tydliga prägel på modern arkitektur.
Utställningens konstnärliga ledare, Ludwig Mies van der Rohe, ställde två absoluta krav till de handplockade arkitekterna: platta tak och vita fasader.
Då byggdammet lagt sig och utställningen öppnades för publiken skulle det ändå visa sig att endast en tredjedel av arkitekterna hade rest vita fasader. Ett av husens centralt drag var just användningen av olika och starka färger på de ornamentfria murfasaderna. Även Mies van der Rohe, som dikterat kraven, hade gett sitt lägenhetskomplex en distinkt ljusröd fasad.
I den bästsäljande utställningskatalogen Bau & Wohnung blev husen återgivna i tidstypisk svart-vitt och fotograferad mitt på dagen i skarpt solljus. Trots den färgrika utgångspunkten framstod husen bländande vita, en bild som den dag i dag står olösligt knuten till moderne arkitektur: platta tak och vita fasader.
Genom sina projekt ställer Espen Gleditsch frågor kring hur historiska händelser förmedlas och uppfattas. Med en researchdriven metod utforskar han med bild, narrativa texter och skulptur specifika historiska händelser där skiljelinjerna mellan objektiva fakta och subjektiva erfarenheter är diffusa, och där utfallet av detta har fått stora konsekvenser. I utställningen White Lies utforskar Gleditsch premisserna bakom förmedlingen av 1920-talets banbrytande funktionalistisk arkitektur genom att ta utgångspunkt i hur fotografiet varit med att förändra modern arkitektur.
Espen Gleditsch, (f. 1983) från Tønsberg, Norge, bor och arbetar i Oslo. Gleditsch är utbildad vid Kunstakademiet, Kunsthøgskolen i Oslo 2013-15 (MFA) och FAMU – Academy of Performing Arts Prague. Gleditschs arbeten har visats i separatutställninger vid Haugesund kunstforening (2013); MELK, Oslo (2012); Spark, København (2009) med flera, samt i grupputställninger ved Hamburger Bahnhof – Museum für Gegenwart, Berlin (2015); Kunstnernes Hus, Oslo (2015/2011); Haugar Vestfold kunstmuseum (2010/2014); Austin Centre for Photography (2014); Fotogalleriet, Oslo (2013) med flera. Gleditsch har tagit emot Statens Kunstnerstipend i 2012/2013/2015.
http://www.espengleditsch.com/
Vernissage fredag 13 november kl 17-20. Varmt välkomna!
Med stöd från